Main Article Content

Published:
Jun 1, 2023
Keywords:
School integration, Social Representations, Students who have disabilities, Educational Spetial Needs (NEE)

Abstract

This article addresses some of the results obtained from research conducted during 2003 and 2005 within a group of teachers of basic education in the communities of Ñuñoa and Macul, aiming to understand the Social Representations about integration to the regular school of students who have disabilities.
Currently, the school integration is one of the most hotly debated matter not only in the area of special education, but also in a regular school. The controversy is no less complex and involves wider issues such as the type of society in which we live, the conceptions about the quality of leaming for all students and even more specific and technical issues involving economic decisions and curriculum among others.
To make this educational modality a successful experience it is essential to deeply understand the teachers involved in the process, how they live, think, feel and act faced to the implementation of these projects in their own schools.

Solange Tenorio Eitel
How to Cite
Tenorio Eitel, S. (2023). Representaciones sociales de la integración escolar: miradas en tensión. Revista Perspectivas Educacionales (REPED), (9), 209–217. Retrieved from https://revistas.umce.cl/index.php/perspectivas/article/view/2603

References

Abric, J.C. (1994). Pratiques Sociales et Represéntations, France : PUF
Marchesi, A., Palacios, J. y Coll. C. comp. (2001). Desarrollo Psicológico y Educación 3: Trastornos del desarrollo y necesidades educativas especiales. Madrid: Alianza Editorial.
Moscovici S. (1986). Psicología social II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales, (Io ed en Francés 1984).Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.
Sánchez A y Torres J.A. (2002). Educación Especial: centros educativos y profesores ante la diversidad, Madrid: Ediciones Pirámide.
Stake R. (1999). Investigación con estudio de casos, (2o ed.). Madrid: Ediciones Morata.
Tenorio S. (2007). Las Representaciones Sociales de Profesores de Enseñanza Básica de las comunas de Ñuñoa y Macul, acerca de la integración escolar. Tesis para optar al grado de Doctor en Ciencias de la Educación. Pontificia Universidad Católica, Santiago, Chile.

Documentos y artículos
Godoy, Meza, Salazar (2004) Antecedentes históricos, Presente y futuro de la Educación Especial, Programa de Educación Espacial, MINEDUC.
MINISTERIO DE EDUCACIÓN (1998 a), Programa de educación especial. MINEDUC División De Educación General, Santiago, Chile.
Schiefelbein, E; Corvalán, A; Peruzzl, S; Heikknen,S y Husmann.I (1995). Calidad de la Educación, Desarrollo, Equidad y Pobreza en la región. Boletín 38. Proyecto Principal de Educación. UNESCO .Pg.26
UNICEF, UNESCO. HINENI (2001) Ciclo de Debates de la Política Educacional: Inclusión de niños con discapacidad en la escuela regular, UNICEF, Santiago Chile.
UIPC-IMSERSO (Unidad de Investigación en Psiquiatría de Cantabria - Instituto de Migraciones y Servicios Sociales) (2000) Evolución Histórica de los Modelos en los que se Fundamenta la Discapacidad. Extraído el 02 de Septiembre de 2007, desde: http://usuarios.discapnet.es/ disweb2000/cif/PDF/unidad2.pdf

Article Details