Main Article Content
Dec 27, 2023
Abstract
This research aims to analyse the scientific production on the analysis of mathematics textbooks in Secondary Education in the SciELO, WoS and Scopus databases. For this purpose, a systematic review was carried out, following the guidelines established in the PRISMA declaration and using the keywords mentioned in the UNESCO Thesaurus. The initial search yielded a total of 71 documents, of which 12 were finally selected according to the inclusion and exclusion criteria. The results show that the years 2013 and 2020 have the highest number of articles, the journal AIEM has more than one article published on this topic and that most of the articles use a qualitative methodology. It is concluded that the study of textbooks is a developing line of research, given the low number of articles published in relevant databases.
References
Aldahmash, A. H. y Alamri, N. M. (2020). An analysis of the inclusion of mathematical discourse components in arabic mathematical textbooks: the case of Saudi Arabia. Frontiers in Psychology, 11, 534803. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.534803
Almeida, M. C. (2020). Compêndio de Álgebra para o 3.º ciclo liceal (1950): reflexões em torno das críticas à sua aprovação. Historia y Memoria de la Educación, 11, 191-219.
Batanero, C., Gea, M. M., Díaz-Levicoy, D. y Cañadas, G. R. (2015). Objetos matemáticos ligados a la regresión en los textos españoles de bachillerato. Educación Matemática, 27(2), 9-35.
Bojo-Canales, C., Fraga-Medín, C., Hernández-Villegas, S. y Primo-Peña, E. (2009). SciELO: un proyecto cooperativo para la difusión de la ciencia. Revista Española de Sanidad Penitenciaria, 11(2), 48-55.
Braga, G. y Belver, J. (2016). El análisis de libros de texto: una estrategia metodológica en la formación de los profesionales de la educación. Revista Complutense de Educación, 27(1), 199-218. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.45688
Castañeda, A., González, J. C. y Mendo-Ostos, L. (2017). Libros de matemáticas para primer grado de secundaria en México: problemas y estrategias de solución. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(4), 97-111.
Codina, L., Morales, A., Rodríguez, R. y Pérez, M. (2020). Uso de Scopus y Web of Science para investigar y evaluar en comunicación social: análisis comparativo y caracterización. index.Comunicación, 10(3), 235-261.
Del Pino, J. y Estepa, A. (2019). Análisis de la enseñanza de las medidas de dispersión en libros de texto de educación secundaria. Avances de Investigación en Educación Matemática, 16, 86-102.
Delgado-López-Cózar, E. (2002). La investigación en biblioteconomía y documentación. Trea.
Díaz-Levicoy, D., Giacomone, B. y Arteaga, P. (2017). Caracterización de los gráficos estadísticos en libros de texto argentinos del segundo ciclo de Educación Primaria. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 21(3), 299-326.
Eyzaguirre, B. y Fontaine, L. (1997). El futuro en riesgo: nuestros textos escolares. Estudios Públicos, 68, 339-354.
Fan, L., Mailizar, M., Alafaleq, M. y Wang, Y. (2018). A Comparative Study on the Presentation of Geometric Proof in Secondary Mathematics Textbooks in China, Indonesia, and Saudi Arabia. En L. Fan, L. Trouche, C. Qi, S. Rezat y J. Visnovska (Eds.), Research on mathematics textbooks and teachers’ resources. ICME-13 Monographs (pp. 53-65). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-73253-4_3
Fernández, P., Caballero. P. y Fernández, J. (2013). ¿Yerra el niño o yerra el libro de matemáticas? Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 83, 131-148.
Gómez, A. y Guzmán, Y. (2013). La transferencia del aprendizaje en matemática: el caso de las funciones lineales, cuadrática y exponencial. Revista U.D.C.A Actualidad & Divulgación Científica, 16(2), 543-551.
González-Martín, A., Giraldo, V. y Souto, A. M. (2013). The introduction of real numbers in secondary education: An institutional analysis of textbooks. Research in Mathematics Education, 15(3), 230-248. https://doi.org/10.1080/14794802.2013.803778
Gutiérrez-Saldivia, X. (2014). Evaluación de la investigación sobre la educación especial en España mediante el análisis cienciométrico de sus tesis doctorales (1978-2013) (Trabajo Fin de Máster). Universidad de Granada, España.
Hutton, B., Catalá-López, F. y Moher, D. (2016). La extensión de la declaración Prisma para revisiones sistemáticas que incorporan metaanálisis en red: PRISMA-NMA. Medicina Clínica, 147(6), 262-266.
Llanos, V., Otero, M. R. y Banks-Leite, L. (2007). Argumentación matemática en los libros de textos de la enseñanza media. Revista Electrónica de Investigación en Educación en Ciencias, 2(2), 39-53.
Marmolejo, G. A. y González, M. T. (2013). Visualización en el área de regiones poligonales: una metodología de análisis de textos escolares. Educación Matemática, 25(3), 61-102.
Moher, D. y Liberati, A. (2009). Revisiones sistemáticas y meta-análisis: La responsabilidad de los autores, revisores, editores y patrocinadores. Medicina Clínica, 135(11), 505-506. https://doi:10.1016/j.medcli.2010.02.016
Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J. y Altman, D. (2014). Ítems de referencia para publicar Revisiones Sistemáticas y Metaanálisis: La declaración PRISMA. Revista Española de Nutrición y Dietética, 18(3), 172-181. https://doi.org/10.14306/renhyd.18.3.114
Moreno, B., Muñoz, M., Cuellar, J., Domancic, S. y Villanueva, J. (2018). Revisiones sistemáticas: definición y nociones básicas. Revista Clínica de Periodoncia, Implantología y Rehabilitación Oral, 11(3), 184-186. http://dx.doi.org/10.4067/S0719-01072018000300184
Ortiz, J. J. (2002). La probabilidad en los libros de texto. Grupo de Investigación en Educación Estadística de la Universidad de Granada.
Panic. N., Leoncini, E., de Belvis, G., Ricciardi, W. y Boccia, S. (2013). Evaluation of the Endorsement of the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analysis (PRISMA) statement on the quality of published systematic review and meta-analyses. PLoS ONE, 8(12), e83138. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0083138
Rodríguez-Alveal, F., Díaz-Levicoy, D. y Vásquez, C. (2021). Análisis de las actividades sobre variabilidad estadística en los libros de texto de educación secundaria: una mirada desde las propuestas internacionales. Uniciencia, 35(1), 108-123.
Ruiz-Pérez, R. y Delgado-López-Cózar, E. (2013). Internacionalización de la Revista Española de Sanidad Penitenciaria. De Medline a Web of Science. Revista Española de Sanidad Penitenciaria, 15(2), 39-43.
Sánchez, N. (2017). Análisis de problemas en estadística y probabilidad en libros de texto de segundo año de Educación Secundaria. Revista Científica, 30(3), 181-194.
Sánchez-Meca, J. (2010). Cómo realizar una revisión sistemática y un meta-análisis. Aula Abierta, 38(2), 53-64.
Torres-Salinas, D., Ruiz-Pérez, R. y Delgado-López -Cozar, E. (2009). Google Scholar como herramienta para la evaluación científica. El Profesional de la Información, 18(5), 501-510.
Truneanu-Castillo, V. (2005). Análisis de los textos escolares para la enseñanza de la literatura en Educación Media diversificada. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 21(46), 102-123.
Vallejo, M. (2005). Estudio longitudinal de la producción española de tesis doctorales en educación matemáticas 1975-2002 (Tesis doctoral). Universidad de Granada, España.
Vargas, M. F., Fernández-Plaza, J. A. y Ruiz-Hidalgo, J. F. (2020). La derivada en los libros de textos de primero de bachillerato: Un análisis a las tareas propuestas. Avances de Investigación en Educación Matemática, 18, 87-102.
Vidal-Ledo, M., Oramas-Díaz, J. y Borroto-Cruz, R. (2015). Revisiones sistemáticas. Educación Médica Superior, 29(1), 198-207.