Main Article Content

Published:
Jun 1, 2023
Keywords:
Interaction, Interpretation, Cognitive bias, Prejudices, Stereotypes.

Abstract

This work is based on the fact, observed by social psychology. that the interpretation of social action is not always evidence, as it is illustrated by many bias of social cognition. It is affirmed that there is a pedagogic problem of important relevance, in relation with the social disvantaged students specially, because their behavior and results are often perceived in base of prejudices and stereotypes. Related with this it is recommended the necessity for teachers to get the control of their social cognition, handling the knowledge generated by the Science of education.

Oscar Lennon del Villar
How to Cite
Lennon del Villar, O. (2023). Cognición social e inequidad escolar. Educational Perspectives Magazine (REPED), (9), 137–147. Retrieved from https://revistas.umce.cl/index.php/perspectivas/article/view/2597

References

Beauvois J.L., Deschamps J.C., 1990, Vers la cognition sociale, en Ghiglione R., Bonnet C., Richard J.F., Traité de psychologie cognitive 3, Dunod, París.
Berger P., Luckmann T., 1979, La construcción social de la realidad, Amorrortu, Buenos Aires
Bouhris R. Y., Gagnon A., Moi'se L.C., 1996, Discriminación y relaciones intergrupales. En Bouhris R.Y, Leyens J.P., op.cit.
Bouhris R.Y., Leyens J.P. (edts.), 1996, Estereotipos, discriminación y relaciones entre grupos, Me Graw Hill. Madrid.
Bourdieu R, 1979, La distinction. Critique sociale du jugement, Ed. de Minuit, París.
Bruner J., 1986, Actual minds, possible worlds, Harvard University Press, Massachussets.
Capozza D., Volpato C., 1996, Relaciones intergrupales: perspectivas clásicas y contemporáneas, en Bouhris R.Y., Leyens J.P., op.cit.
Cazden C.B., 1988, La lengua escrita en contextos escolares, en Ferreira E., Gómez M., Nuevas perspectivas sobre los procesos de lectura y escritura, Siglo veintiuno, México.
Corneille O., Leyens J.P., Categorías, categorización social y esencialismo psicológico, en Bouhris R.Y.„ Leyens J.P., op.cit.
Gajardo M., De Andraca A.M., 1988, Trabajo Infantil y escuela. Las zonas rurales, FLACSO, Santiago.
Guimelli C., 1999, La pensée sociale, Presses Universitaires de France, París.
Hudson R.A., 1981, La sociolingüística, Anagrama, Barcelona.
Lennon O., Abello C., San Martín M.A., 2004, La percepción social de los alumnos de los sectores sociales desfavorecidos, sus fundamentos cognitivos sociales y culturales y sus efectos en el aprendizaje escolar. Informe de Investigación, UMCE, Santiago.
López G., Assael J., Neumann E., 1984, La cultura escolar ¿responsable del fracaso?, PIIE, Santiago.
Mead G.H., 1973, Espíritu, persona y sociedad, Paidós, Barcelona.
Merle P.,1998, Sociologie de l’évaluation scolaire, Presses Universitaires de France, París.
Perkins D., 1999, La escuela inteligente, Gedisa, Barcelona.
Rosenthal R., Jacobson L., 1980, Pygmalión en la escuela, Marova, Madrid.

Article Details