Main Article Content

Published:
Oct 19, 2022
Keywords:
Competencias, Mercado y Educación, Formación docente, Educación chilena.

Abstract

Evidence is presented that demonstrates the ideological background that motivates the overlap and imposition of the competencies-based approach, from the logics of capital to the field of education. This discourse of neo-liberal hegemonic power has an economicist origin and character and is impregnated of a pragmatic and utilitarian significance. The reduction of educational deeds to their mere merchantilisation and technocratic and behavioural instrumentalisation goes against a humanistic educational conception, which is integral, democratic and inclusive; the latter we
postúlate as the pertinent one for Chile and America. 

Luís Rubilar Solís
How to Cite
Rubilar Solís, L. (2022). Impertinencia de las competencias en educación y para la formación docente en Chile. Educational Perspectives Magazine (REPED), (10), 145–158. Retrieved from https://revistas.umce.cl/index.php/perspectivas/article/view/2238

References

Allport. G. (1970) Psicología de la personalidad, Paidós, Buenos Aires.

Apple, M. (2000) Teoría crítica y educación, Miño y Dávila eds., Madrid.

Brunner, J J. (et.al.) (2005) Guiar al mercado: Informe sobre la educación superior en Chile, U. A. Ibáñez. Santiago.

CaiT, D. (2005) El sentido de la educación, GRAÓ, Barcelona.

Coll, C. (1999) Psicología y currículum, Paidós, Barcelona.

Chomsky, N Dieterich H. (1995) La Sociedad Global. Educación, Mercado y Democracia, LOM, Santiago.

Chomsky, N. (1997) Problemas actuales en teoría lingüística. Siglo XXI, México.

Coseriu, E. (1987) Lingüística histórica, U. La República, Montevideo.

Deming, W.E. (1989) Calidad, productividad y competividad, DdeS, Madrid.

Delors, J. (1997) La educación encierra un tesoro, UNESCO, México.

Diez, E. (2007) Globalización neoliberal y sus repercusiones en educación, El Roure, Barcelona.

Escudero, J.M. De la calidad total y de otras calidades, Cuadernos de Pedagogía, Barcelona, N°285: 77-84.

Fromm, E. (1987) Psicoanálisis de la sociedad contemporánea, FCE, México.

Freiré, P. (1997) Pedagogía de la autonomía, Siglo XXI, México.

Habermas, J. (1987) Teoría de la acción comunicativa, Taurus, Madrid.

Hirt. N. (2001) Los tres ejes de la mercantilización escolar, en < http://users.skynet.be/aped >

(2003) Los nuevos amos de la escuela, Mirror NetWork, Madrid

Laval, Ch. (2004) La escuela no es una empresa. El ataque neoliberal a la enseñanza pública. Paidós, Barcelona.

Martínez, A. (2004) De la escuela expansiva a la escuela competitiva (Dos modos de modernización en América Latina), Anthropos-CAB, Bogotá.

Maturana, H. (2002) Formación humana y capacitación, Dolmen, Santiago.

McClelland, D. (1970) Cómo se motiva el éxito económico, CRAT, México.

Monckeberg, O. (2007) El negocio de las Universidades en Chile, Random House Mondadori, Santiago.

Perrenoud, P.(2008) Diez nuevas competencias para enseñar, Graó, Barcelona.

Piaget, J. (1970) Educación e instrucción, Proteo, Buenos Aires.

Retamal, J. (2009) Neopingüinismo a la carta, en < www.elmostrador.cl > 17-06.

Rubilar, L. (2004) Desde el Instituto Pedagógico a la UMCE, UMCE, Santiago.

(2007) Don Simón Rodríguez, UMCE-LOM, Santiago.

(2008) Informe sobre Educación Superior. Amnesia histórico-cultural, en Intramuros, UMCE Santiago, Año 8, N°. 22: 49-53.

Sacristán, J. © (2008) Educar por competencias: ¿qué hay de nuevo?, Morata, Madrid.

Soto, V. (2006) Profesionalización docente: desde la visibilidad a la invisibilidad, Revista Docencia, Colegio de Profesores de Chile, A.G., N° 30, 2006: 71-83.

Vega, R. (2008) < http://revistadebates.com.ar/opinion/las-competencias- educativas-y-el-darwinismopedagógico

Revista Aula de Innovación educativa, Barcelona, España (2007, N°161). Revista Digital Umbral, Santiago - www.reduc.cl, 2002 (N°8).

Article Details