Main Article Content

Published:
Jul 4, 2025
Keywords:
Gender Equality; Cultural Diversity; Inequality; Higher Education; Teaching.

Abstract

Objective: To identify the perceptions of the teaching staff and students regarding teaching practices with a gender focus in the second half of 2024.


Methodology: The research has a quantitative approach, descriptive observational design. Two instruments were designed and validated for data collection; double validation (expert judgement and pilot) was used, finding a Crombach’s Alpha coefficient of 83% in the Teachers' instrument and 85% in the student instrument. The sample consisted of 101 students and 44 professors from private universities, public universities, professional institutes in the region of  Ñuble.


Conclusions: The most important milestones are: 48% of students consider that the material used in class is stereotyped; 55% report that this material does not show diversity, perpetuating traditional beliefs that skew equity between men and women. Regarding the opinion of teachers, 49% indicated that they do not have the skills to teach with a gender approach; It is also striking that 26% of teachers report that the questioning of the androgenic vision of the subjects is not important.

español
Español Español
Español Español
How to Cite
Sobarzo Sobarzo, M., Español, E., & Español, E. (2025). PERCEPTIONS OF THE GENDER APPROACH, THE VIEW OF TEACHERS AND STUDENTS IN HIGHER EDUCATION. : ARE WE MOVING TOWARDS EQUITY?. Chilean Journal of Scientific Education, 26(2), 97–110. Retrieved from https://revistas.umce.cl/index.php/RChEC/article/view/2973

References

Alvarado Urízar, A., Rivera Müller, F., & Suazo Guacte, F. (2022). Educación no sexista en los Protocolos de género en las universidades chilenas: evaluación diagnóstica y perspectiva crítica. Revista Pedagogía Universitaria Y Didáctica Del Derecho., 9(2), 291-322.

Colther, C. (2022). Desigualdad de género en el sistema universitario chileno. Multidisciplinary business review., 15(1), 50-62.

Espinoza, A., & Albornoz, N. (2023). Sexismo en Educación Superior: ¿Cómo se Reproduce la Inequidad de Género en el contexto Universitario?. . Psykhe (Santiago), 32(1), 1-37.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2017). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill Education.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. México: McGRAW-HILL.

Ministerio de Educación de Chile. . (2023). Brechas de Género en Educación Superior 2022. Subsecretaría de Educación Superior, MINEDUC.

Observatorio de Igualdad de Género de América Latina y el Caribe. (2023). Participación de las mujeres en la toma de decisiones en América Latina y el Caribe. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL).

Subsecretaría de Educación Superior. (2022). Guía sobre el enfoque de igualdad de género y derechos humanos en la evaluación [Documento en línea].

Trujillo-Cristoffanini, M., & Pastor-Gosalbez, I. (2023). Instancias de género en instituciones de educación superior chilenas: Características de su implementación. Cuestiones de Género: de la igualdad y la diferencia., 18(1), 503-517.

Vieira do Nascimento, D., Roser-Chinchilla, J., & Takudzwa, M. (2021). Mujeres en la educación superior: ¿La ventaja femenina ha puesto fin a las desigualdades de género? UNESCO IESALC.

Article Details

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.